tisdag 2 september 2014

Sjusoverskans mugg.





Hej, hej............

Känner ni igen den här muggen?
Muggen finns avbildad på flera av Carl Larsson tavlor.

Den kallas för sjusoverskans mugg och namnet kom till
en tidigt morgon i Carl Larssons hem i Sundborn.
En av döttrarna i familjen var trött och trumpen och satt och drack ur en sådan här mugg, som jag har för mig att, Karin ,designat.


I alla fall, jag köpte mig ett gäng sådana muggar i somras när jag besökte gården ,för jag tycker att det svart/vita schackmönstret är så fräckt ihop med de blå linjerna.

Nu dricker jag mitt morgonte, kvällste och annat gott i muggen .
Tänker på fina sommarminnen från Dalarna gör jag varje gång jag plockar fram muggarna.

Kramar från mig,
Anneli

5 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Åhh visst är det fint i Sundborn...jag var där 1994 (ett tag sedan)men vad jag tyckte att det var fint där....och Karin var ju före sin tid i hennes textilier...så mycket fint det fanns i deras hem...kan tänka mej att åka dit igen!!...ett helt otroligt hem!!
Ha det gott vännen!
Bia

Unknown sa...

Hejsan!
Muggen var väldigt fin men jag kände inte igen den. Att åka till Sundborn är något jag velat göra länge men inte blivit av tyvärr.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Vardag och flärd sa...

Kul namn på den vackra muggen!
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

mariaikos sa...

Hej!
Jag har börjat blogga igen. Kika gärna in på min blogg om du har lust.
Kul med en sån fin mugg som har en historia.
Kram ♥

Gunillasljusglimtar sa...

Åh vilken fin mugg! Det var en härlig historia om muggen,sånt gillarjag! Ha det gott min vän ♥ Gunilla