torsdag 25 mars 2010

Porslinsmålning.

Hejsan.

Ett litet snabbinlägg denna helt underbara vårdag!
Solen skiner och det är varmt ute. Jag har planterat lite vårblommor på trappan framför ytterdörren och sopat bort allt grus och sand. Det gick faktiskt att vara ute i bara en tunn tröja. Helt underbart!!!
Nu hänger jag undan vinterjackan för gott.

Visar ett foto på ett fat som jag har målat på min kurs i porslinsmålning.
Är ganska nöjd för det är inte lätt att måla grönskande blad!
Svårt att få till de rätta färgerna. Bladen måste se levande ut, inte bara platta och döda. Min lärare är mycket duktig och kommer med många bra tips.
Ville visa att porslinsmålning inte bara är gamla tanter som sitter och målar färgstarka hemska figurer. Hade själv lite dom tankarna när jag började. Men.....så är det inte tack vare min lärare som är mycket modern och nytänkande!

Så.. tycker ni om att måla. tveka inte att börja med porslinsmålning!

Ha en fin fortsättning på dagen,
Kram Anneli.

11 kommentarer:

Malin sa...

Hej!

Kul att få gå på målar kurs! Själv skulle jag vilja lära mig dreja och fixa med lera och så. Det får väl bli när barnen blir lite större kan jag tro. Ditt fat var jätte fint, murgröna är verkligen något som jag gillar!

Hörde att solen ska stanna tills över helgen! Hoppas att verkligen att stämmer =)

Kram på dig! /Malin

Fånga dagen sa...

Vad fint du målat, verkligen.
Jag har aldrig förknippat porslinmålning med gamla tanter, det är väl som annan målning vet ja.
Verkligen naturtrogna blad har du lyckats med så känn dig stolt.

Kram Lena

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Vad duktig du är! Så härligt när man har en dutig lärare! Gör allt!
Min mamma porslinsmålade när hon var yngre(!) och har några fina fat hon gjort. Så nä gamla tanter har inte ensamrätt på detta*ler*
Kram Mimmi

Susanne sa...

Riktigt vacker!! Kram Susanne

Mitt smultronställe sa...

Hej vännen!!

Roligt med porslinsmålning!!
Denna vår har jag inte gjort en enda grej klar!!
Skärpning!!
Fint va det mpålat tycker jag!!

Hoppas du får en bra helg, kram camilla,

Huset vid ån sa...

Vad fint du målat Annelie! Och vad skönt det lät med en vårdag! Hoppas att solen skiner på dig idag också....Lördagskramar till dig! Therese

Vårt hem på landet sa...

Men å så fin! Duktig du är!

Trevlig helg!

Kram, Emma

Nylyckan sa...

Hej Annelie! Roligt att gå på kurs i något som man tycker om. Duktig du är! Tallriken är jättefin. Ikväll ska jag ut och äta mat med ett tjejgäng bl.a Susanne med bloggen Blåbär och smultronstället. ha en mysig lördagkväll. Kram Åsa

Blåbärs och smultronstället sa...

Vad kul med porslinsmålning, jag pysslar och fixar och i går hade vi öppet hus med "Drömmar & ting" och det gick jättebra för oss. Jag ska visa bilder.
Kul att du vill tävla hos mig, håller tummarna:-)
Kram Susanne

Inger Rozèn_Chintoh sa...

Hej!
Så fint du målar!
Jag har gått på porslinsmålningskurser i många år.Väldigt roligt.Började när jag var i 15 årsålder,Nu är jag 66.Har skåpen överfulla.Fortsätt måla!Vänl.Inger Rozén

Rosanna sa...

Hej!
Rosanna heter jag och är 22 år gammal.
Har precis börjat med porslinsmålning och finner det lite svårt att hitta färger att köpa. Googlade fram din sida och undrar om du vet någon som vill sälja sina färger eller tips på ställen där man kan köpa! Bor i Sthlm och här finner jag tyvärr inga porslinsmålnings butiker :(
Om någon har några tips så går ni jätte gärna maila mig på zinniz89@hotmail.com

Tack på förhand och trevlig helg!
Rosanna