lördag 28 november 2009

Julmys i stugan

Hejsan och god kväll alla...
Nu pysslas det nog en hel del ute i stugorna, alla vill väl ha adventsfint. Visst är det mysigt när det lyser från stjärnor och adventsljusstakar i fönstren.
Köpte lite fina gamla julbonader på en marknad för ett tag sedan. Det fick mig att tänka på min mormors och morfars gamla utedass! Där satt julbonader uppe året om ihop med bonader som föreställde bönder som tog in hö.
Mamma fick alltid följa med mig på utedasset, jag var livrädd för ormar, inte kunde man koncentrera sig på det man skulle när det enda man tänkte på var alla ormar och möss som fanns nere i dasset.
Ja... den tiden är förbi och dasset tillhör någon annan, men... varför tog vi inte vara på alla vackra gamla bonader?

Ha en riktigt mysig lördags kväll,
Kram Anneli.
G

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Annelie!
Kom o tänka på fasters gamla utedass i Finland när jag läste ditt inlägg:) Jag var inte rädd för ormar eller spindlar utan för fasters kossor, hihi! Dasset låg vägg i vägg med ladugården o ibland stod alla korna där när man skulle passera;)

Blir det Horla imorgon?? Hade gärna åkt dit men vi ska till Liseberg med jobbet.

Ha en mysig första advent,

Kram Jenny

Anonym sa...

Önskar dig också en riktigt mysig första advent Annelie :)
Roligt att du kikade in.

Jag älskar gamla bonader, de är underbara :)

Kram Åsa