onsdag 13 april 2011

Tänk om....




Hejsan.

Tänk om gamla ting kunde tala......vilken historia de bär på.....

En gammal hattask t.ex från London, vem har köpt denna ask och sedan använt?
Vad för slags hattar har funnits däri och vilka resor har den varit med på?
Ser damerna i "Downtown Abbey "framför mig....

Den lilla barnresväskan i svart med brunt skinnhandtag och med det mycket söta fodret........
Vill så gärna se barnet som burit sin lilla väska.
Vart var han/hon på väg?
Ser en liten gosse i sjömanskostym framför mig........

......och Doktorsväskan, vem bar runt på den?
En äldre, lite barsk och respektingivande man.....
Eller var det barnmorskan som slet tag i sin väska när hon fick bråttom iväg.........
Vad fanns i den då?

Blir helt fascinerad av historierna bakom alla dessa gamla ting!

Det är kanske därför jag tycker så mycket om auktioner, inte bara för fyndandets skull utan för att få möta alla gamla saker och lyssna på deras historia!

Ha det fint alla,
Kram Anneli.

16 kommentarer:

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Ja tänk om saker kunde tala...
Vad mycket spännande man skulle få höra, det vore intressant att veta mer om de gamla skatter som man ser.
Jättefina saker du visar..
Ha en fin kväll.
Kram
Jessica

EM sa...

Hattasken har säkert innehållit en helt fantastisk hatt. Inte för att jag skulle vilja klä mig i dåtidens mode, men visst måste det ha varit skönhetsupplevelser att se dessa kvinnor i deras kreationer.
Kram elsamarianne

Källeboda lantliv sa...

ja jag brukar tänka likadant ...vad har de haft för liv innan oss...skulle velat vara med på denna tiden och sett allt ...hur hade de det ? vi är ju så bortskämda idag med det mesta ...gillar din resväska ..de är charmiga ..ha det gott 1 kram jeanette.kallebodalantliv

Malin sa...

Hej Hallå!

Ja säger som du gör, tänk om gammla ting kunde tala =) Det är nog därför som jag gillar älder prylar också. Man ser att det varit med om en massa, men man vet inte riktigt vad... Och många som man fått ärva är så roliga att ha på grund av sin historia som man fått höra.

Må så gott!
Kramar Malin

Uttan sa...

Vilka vackra gamla väskor.....

Alla gamla saker berättar nått. Nu påminner Du Mej om att Jag faktiskt har den gamla Hattasken på Vinden. Borde kanske ta fram den.

Tänker Du måla väskorna?
Jag har sååå svårt att måla gamla slitna saker.Ser i Ditt förra inlägg hur fina skåpen blev. Verkligen Vackert.

Kram!

Unknown sa...

Sådär brukar jag oxå tänka när jag fyndar på loppis eller auktioner.

Jag gör om bilderna i ett program som heter gimp. Lite lättare än photoshop tycker jag.

Ha en skön kväll
Kram Maria

Tina sa...

Precis så kan jag också tänka, tex sist med spegeln jag hittade på loppis. Hur många gånger hade inte någon annan stått framför den?
Det är som du säger just den tjusningen som lockar med allt gammalt..

Ha det gott!

Atelje Skärvan sa...

Tror nog att det är tur att gamla saker inte kan tala.Det skulle bli så mycket prat här hemma då.
Tänk att det var ni som köpte den fina väskan,skall du behålla den själv?
Jag var nog inte så tydlig när jag skrev om Barn HLR.Jag hade utbildning i hjärt lungräddning för barn till vuxna.Så tokigt det kan bli.Ha det så bra kram Agneta

Skogslyckan sa...

Då får vi precis samma tankar av gamla ting! Hattasken är helt underbar, den hade gärna fått berätta sin historia för mig...
Kram Pia

Unknown sa...

Visst är det spännande att fundera runt sakers hstoria.
Tack för din grattishälsning.
Ha en bra dag.
Kram Ing-Britt

Tina sa...

Jag har gjort ett par inlägg om Kph, kolla fliken Danmark-Kph..tror att jag fått med det mesta där. Allt ligger så koncentrerat runt och bakom Ströget, smågatorna bjuder på massor av små pärlor. Även runt Fredriksberg (norr) finns mysiga antika affärer..ja det är väl där jag brukar springa benen av mig på ett ungefär.

Ha det gott i solen!

Fågel Blå sa...

Åhhh vad fina saker!


Hattasken är superfin!
kram
kathrine

Susanne sa...

Hej först..Tusen tack för orden om min bild..Ja du så tänker jag med,spännande..och möbler i förra inlägg sååå vackra..kramar

Nygammalt sa...

Ja det där brukar jag också tänka på, tänk så mycket spännande man skulle få veta. Men säkert mycket hemskt också...men det förtränger vi.

Jättefina askar/väskor. Och fina möbler du visade upp i inlägget nedan.

Tror inte jag kommer lägga upp de andra shoppingfynden jag har gjort men kan ju säga att det har blivit handväska, skor, underkläder, bikini...body lotions...ja en hel del :)

Kram.

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Spännande tankar om spännande ting!
Vackra saker du visar, vet att det finns en ask i min närhet... funderar på om jag skulle norpa åt mig den...
Kram Mimmi

Jenny sa...

Hej Vännen!
Visst hade det varit spännande att få veta vilka som ägd de vackra sakerna en gång i tiden, speciellt hattasken från London:)

Vilken fin ny header du har på bloggen!

Ha en trevlig helg!

Kraam Jenny